Terwijl de verkoop van personenwagens in oktober stevig daalde - er is een terugval van 15,2 %* - kende die van Toyota een groei van 15,4 %*. Voor Toyota de bevestiging dat datgene waar zij sterk in geloven - een groenere mobiliteit - ook echt werkt, en de consument ook meer en meer aanspreekt. En nu Greenpeace recent nog Antwerpen uitriep tot een van de meest vervuilde regio’s ter wereld, met een plaats in de top vier van Europese gebieden met de hoogste vervuiling door stikstofdioxide, is een andere vorm van mobiliteit geen optie meer, maar een must.

Vlaanderen in het rood
De luchtkwaliteit in Vlaanderen is erbarmelijk, dat werd eind oktober opnieuw aangetoond. Het verkeer op onze wegen - en dan vooral de dieselwagens - zorgt voor een derde van de NOx uitstoot. Dieselwagens met de Euro 6-norm mogen nog altijd 80 mg stikstofoxiden per km uitstoten, voor benzinewagens gaat het om 60 mg NOx per km.

Een groot verschil met bijvoorbeeld het meest verkochte Toyota-model van het moment, de C-HR Hybride, die slechts 9,6 mg NOx per km uithttps://press.toyota.be/toyota-prius-blinkt-uit-in-studie-naar-emissievrij-pendelenhttps://press.toyota.be/toyota-prius-blinkt-uit-in-studie-naar-emissievrij-pendelenstoot. Dat is maar liefst 84% minder dan benzinewagens, en zelfs 92,5% minder dan diesel.

Zelfde rijgedrag, minder uitstoot
Toyota zet vol in op de zogenaamde zelfopladende hybrides: zonder de wagen te moeten opladen - de batterij laadt zichzelf op tijdens het remmen of uitbollen - rij je toch over 50% van de tijd en afstand elektrisch*.

“Onze zelfopladende full hybrides zijn vandaag een praktische en betaalbare oplossing voor wie iets wil doen aan de luchtkwaliteit in onze Belgische steden. Je stoot minder CO2 uit want je rijdt een aanzienlijk deel van de tijd elektrisch, maar je hoeft je geen zorgen te maken over oplaadpunten en eventuele laadtijd. De elektrische motor laadt zichzelf op.

Dankzij de lage CO2-uitstoot is het ook vanuit fiscaal oogpunt interessant”, aldus Nico Van Hauwermeiren, sales director Toyota België.

Sinds de eerste hybride - de Prius werd in 1997 gelanceerd en is sinds 2000 verkrijgbaar in België – verkocht Toyota wereldwijd meer dan 12 miljoen hybride-wagens. Goed voor een vermindering van meer dan 90 miljoen ton CO2-uitstoot.

Full hybrids
Vandaag de dag zijn meer dan de helft van alle hybride-wagens die in België rondrijden van het merk Toyota of Lexus. Met in totaal 7 verschillende hybride-modellen bij Toyota en 11 bij Lexus is er voor ieder wat wils. Bij die laatste bestaat de totale verkoop van wagens trouwens voor 99,9% uit hybrides in België.

“Bij Toyota en Lexus gaat het trouwens ook altijd om full-hybrids, een onderscheid dat voor de meeste mensen niet heel duidelijk is,” vervolgt van Hauwermeiren, “Full-hybrids zijn de enige zelfopladende hybrides waarbij je effectief op de elektromotor kan rijden. Bij de mild-hybrids die sommige andere merken aanbieden, is de elektrische motor enkel een hulpmiddel voor de verbrandingsmotor, en rij je dus nooit puur elektrisch. Je bespaart dus wel iets op je verbruik, maar het heeft weinig impact op de luchtkwaliteit.”

Het prijsverschil is ook niet meer zo groot - je vindt reeds een hybride vanaf 20.610 euro inclusief btw - en je bespaart bovendien op brandstof: vergelijkbare benzine-modellen verbruiken gemiddeld tot 39% meer brandstof.

*Cijfers Febiac over de verkoop van personenwagens in België in oktober 2018