Nieuws

De nieuwe Toyota Aygo

14 Jun 2018
De nieuwe Toyota Aygo

Een frisse look en opgewaardeerde interieurafwerking

▲ Terug naar begin

Inleiding

De eerste AYGO-generatie, die in 2005 werd gelanceerd, had als doel om jonge klanten uit de stad aan te trekken en het merk Toyota een speelser imago te bezorgen.

Hij was niet alleen Toyota's eerste compacte stadswagen maar ook de eerste vrucht van een nieuwe joint venture met PSA. De auto's werden specifiek voor Europa ontworpen en gebouwd in de nieuwe TPCA-fabriek (Toyota Peugeot Citroën Automobile) in Kolin (Tsjechië).

Door elk jaar nieuwe kleuren te introduceren, regelmatig speciale series te lanceren op lokale markten en ingrijpende productvernieuwingen door te voeren (in 2008 en 2012), behield de AYGO doorheen zijn hele levenscyclus een frisse look. De cijfers liegen er niet om: Toyota verkocht in het totaal 760.000 exemplaren en de veroverings- en getrouwheidscijfers lagen ver boven het gemiddelde in het A-segment.

Sinds hij in 2014 werd gelanceerd, is de huidige AYGO uitgegroeid tot een waar succesverhaal voor Toyota in het Europese A-segment. Met het onmiddellijk herkenbare, typische ‘X’-design van zijn neus en zijn brede waaier aan personaliseringsmogelijkheden wist hij zich steeds te onderscheiden van de massa.

De AYGO verleidde meer stijlbewuste klanten die hun wagen niet om zuiver rationele redenen kochten en was dankzij zijn opvallende, knappe look en meeslepende rijeigenschappen een van de best presterende Toyota-modellen wat betreft het aantrekken van nieuwe klanten en het veroveren van klanten op andere merken.

In 2017 behoorde AYGO nog tot de meest verkochte modellen in het A-segment, met meer dan 85.000 verkochte exemplaren en een segmentaandeel van 6,6 %.

De nieuwe AYGO zet het unieke DNA van het model en zijn uitzonderlijke positionering in het uiterst competitieve A-segment nog extra kracht bij. De ontwerpers en ingenieurs van Toyota versterkten niet alleen zijn speelse en opvallende uitstraling maar maakten zijn aandrijving ook efficiënter en verbeterden de prestaties en rijeigenschappen om hem nog aangenamer te maken.

▲ Terug naar begin

EEN FRISSE LOOK EN OPGEWAARDEERDE INTERIEURAFWERKING

De nieuwe AYGO behoudt zijn iconische ‘X’-signatuur vooraan maar de tweedimensionale look werd verder verfijnd tot een krachtiger, driedimensionaal architectuurelement.

De opvallende nieuwe neus onderscheidt zich door hertekende Keen Look-lichtblokken vooraan, met geïntegreerde led-dagrijlichten (DRL) om de onmiddellijk herkenbare look van de AYGO nog te versterken.

Het onderste deel vormt een frame rond het radiatorrooster en benadrukt de stabiele look en de wendbaarheid die inherent zijn aan een compact model, terwijl de afwerking onder de lampen – verkrijgbaar in Zwart, Glanzend zwart en Zilver – de ‘S’-signatuur en de breedte van de auto in de verf zet.

In profiel gaat de meer driedimensionale vormgeving van de neus hand in hand met nieuw ontworpen lenzen voor de achterlichtblokken om de visuele connectie tussen voor- en achterkant te benadrukken en de indruk van voorwaartse beweging en dynamisme te versterken.

Achteraan geven de nieuwe led-lichten de AYGO een verfijnde look die het model onmiddellijk herkenbaar maakt. De unieke lichtsignatuur creëert de indruk van een compact passagierscompartiment boven een bredere bumperzone onderaan om de breedte en stabiliteit van de achterkant te benadrukken.

De nieuwe koetswerkstijl wordt vervolledigd door een gamma van acht koetswerkkleuren, waarvan er twee nieuw zijn: de metaalkleur Rich Blue en – exclusief voorbehouden aan de uitvoering x-cite – de metaalkleur Magenta Splash. De nieuwe 15” sierwieldoppen met technische look en de nieuwe 15” lichtmetalen velgen kregen een specifiek design voor elk uitrustingsniveau om de hoogwaardige look van de nieuwe AYGO te accentueren.

In het interieur zorgt de opgewaardeerde lay-out van het instrumentenbord voor een meer driedimensionaal effect en een nieuwe verlichtingskleur. De ontwerpers selecteerden ook een hoogwaardiger kleurschema in Quartz Grey en Piano Black en ontwierpen voor de meeste uitrustingsniveaus nieuwe zetelstoffen.

▲ Terug naar begin

EFFICIËNTER EN LEUKER OM MEE TE RIJDEN

Toyota’s bekroonde Dual VVT-i-driecilindermotor met een inhoud van 998 cm³, twaalf kleppen en een dubbele bovenliggende nokkenas voldoet voortaan aan de Euro 6.2-normen. De krachtbron werd ingrijpend herwerkt en combineert voortaan een ideale balans tussen vermogen en verbruik met een hoger koppel, dat al vanaf een lager toerental ter beschikking staat om de rijervaring in het stadsverkeer nog te verbeteren.

De cilinderkop werd bedacht met een nieuwe dubbele brandstofinjector die de verbrandingsefficiëntie ten goede komt. De vorm van de inlaatpoort werd gewijzigd om de brandstofstroom ter hoogte van de inlaat te optimaliseren. Daardoor verloopt de verbranding nog efficiënter, wat zowel het verbruik als de uitstoot ten goede komt.

De vorm van de uitlaatpoort werd gewijzigd om ze groter te maken, waardoor de druk in het uitlaatspruitstuk afneemt. Dat draagt niet alleen bij tot de koppelontplooiing doorheen het hele toerentalbereik maar verlaagt ook het brandstofverbruik.

Er werd tevens een variabele kleppentiming toegevoegd op de uitlaatnokkenas om zo de efficiëntie en milieuprestaties te verbeteren. Bovendien werden de eigenschappen van de klepveren geoptimaliseerd en werd de kleplichter voorzien van een DLC-coating (Diamond-Like Carbon) om de wrijving te beperken en zo het verbruik nog te reduceren.

In het cilinderblok werd de vorm van de koelleidingen tussen de cilinderboringen geoptimaliseerd om de koeling efficiënter te laten verlopen. Daardoor wordt de kans op pingelen nog kleiner en worden de verbruiks- en uitstootcijfers nog verbeterd.

Om de warmte aan de cilinderboringen beter te verspreiden, de wrijving door de zuigers te reduceren en het brandstofverbruik terug te dringen gebruikt de watermantel voortaan een vulbus in schuimrubber.

De vorm van de verbrandingskamer werd geoptimaliseerd, om de compressieverhouding te verhogen van 11,5:1 tot 11,8:1. Toch werd de wrijving van de zuiger en zuigerring gereduceerd door de harscoating van de hertekende zuigerschort en de toevoeging van een DLC-coating voor het bovenste deel van de zuigerring.

Er werd ook een EGR-koeling (uitlaatgasrecirculatie) toegevoegd om de efficiëntie van de EGR-cyclus te optimaliseren en zo het verbruik nog verder te reduceren. Een dynamische demper aan de rechter motorsteun verbetert dan weer de NVH-prestaties (lawaai, trillingen en schokken).

En tot slot werd een verbeterde balansas in gebruik genomen om de trillingen bij het vrijlooptoerental te verminderen.

Dankzij al die ingrepen ontwikkelt de benzinemotor voortaan 53 kW/72 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 93 Nm bij 4.400 t/min. De nieuwe AYGO accelereert in 13,8 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 160 km/u.

Deze standaardversie stelt zich tevreden met een brandstofverbruik van nauwelijks 4,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 93 g/km.

▲ Terug naar begin

x-shift

De x-shift-transmissie is als optie verkrijgbaar op de nieuwe AYGO. Deze gerobotiseerde manuele transmissie heeft een volledig automatische schakelmodus zonder koppelingspedaal. Ze gebruikt een computersturing om de motor, koppeling en transaxle te synchroniseren voor een snel en nauwkeurig schakelgedrag.

In de standen E (Easy Mode), M (manueel) of R (achteruit) kan men de auto net als bij een klassieke automaat laten ‘kruipen’. In de E-modus selecteert het systeem een geschikte versnelling naargelang de stand van het gaspedaal, de rijsnelheid en de rijomstandigheden.

De 'x-shift'-transmissie van de nieuwe AYGO is uitgerust met de kick-downfunctie die bij automatische transmissies standaard voorzien is. Bovendien kan het systeem tijdelijk worden uitgeschakeld met de schakelhendels aan het stuur. Door de M-modus te activeren, kan de bestuurder manueel schakelen via de versnellingspook zelf of met de schakelhendels.

Met de 'x-shift'-transmissie verbruikt de nieuwe AYGO 4,2 l/100 km en genereert hij een CO2-uitstoot van nauwelijks 95 g/km.

▲ Terug naar begin

Rijgedrag

Als aanvulling op de verbeterde motorprestaties en efficiëntie werd de afstelling van de ophanging herzien en werd de software van de stuurinrichting bijgewerkt zodat de nieuwe AYGO sneller en nauwkeuriger reageert op de input van de bestuurder om een nog levendiger rijgedrag neer te zetten en het rijplezier in de stad te verhogen.

Talloze elementen van de beproefde combinatie van MacPherson-veerpoten vooraan en een torsieas achteraan werden herwerkt en aangepast. Zo biedt de nieuwe AYGO nog meer rijcomfort, zonder in te boeten aan wendbaarheid of respons.

De dempingskracht van de schokdempers voor- en achteraan werd geoptimaliseerd om een superieur rijgedrag en rijcomfort te verzekeren terwijl de schroefveren onderaan van een isolatie werden voorzien om het rijcomfort van de voorwielophanging nog te verbeteren.

▲ Terug naar begin

NVH (lawaai, trillingen en schokken)

Door ook extra dichtings- en absorptiematerialen toe te voegen aan het dashboard, de A-stijlen, de deuren en de koffer hebben de ingenieurs de NVH-waarden in het interieur sterk teruggedrongen over een brede waaier aan toerentallen.

Het materiaal gebruikt voor de demper in het dashboard werd geoptimaliseerd om de geluidsdemping en -absorptie te verbeteren. De bovenkant werd groter en plukt de vruchten van een dichtingsspons.

De dichtingsspons in het voorste schutbord werd 3 mm dikker en die voor de luchtafsluiting en schutbordafscheiding 2 mm, waardoor motorlawaai en windgeruis bij hoge snelheden afnemen.

De spatplaat van het voorste spatbord werd eveneens 1,3 mm dikker om motor- en windgeluiden te verminderen. Ook werd er een dichtingsspons toegevoegd aan de spatschermafwerking om te voorkomen dat motor- en windgeluiden een weg vinden door de opening van het schutbord en de langsdrager.

Labyrintclips aan de binnenste deurpanelen moeten dan weer vermijden dat rolgeluiden het interieur binnendringen via de waterafvoeropeningen in de deuren. Openingen in de binnenste deurpanelen en het binnenpaneel van de A-stijlen reduceren motor- en windgeluiden bij hoge snelheden.

Andere geluidsdempende ingrepen in het interieur zijn onder meer de toevoeging van dichtingen in vilt en ethyleenpropyleenrubber aan de bekleding van de A-stijlen, een grootschaliger gebruik van vilt in de achterdeuren en de toevoeging van vilt in de achterklepbekleding.

▲ Terug naar begin

HERWERKTE GAMMASTRUCTUUR EN MEER PERSONALISERINGSMOGELIJKHEDEN

De structuur van het AYGO-gamma werd uitgewerkt om een nog breder publiek aan te trekken dankzij een bijzondere focus op de hogere uitvoeringen. Elk uitrustingsniveau heeft unieke designelementen en is gemakkelijk herkenbaar aan de afwerking van de voorbumper, de specifieke lichtmetalen velgen en de interieuraankleding.

Van het basisniveau x over het middenniveau x-play tot het topniveau x-clusiv: elk uitrustingsniveau werd uitgekiend om te beantwoorden aan de wensen en behoeften van de verschillende doelgroepen.

De uitvoering ‘x-play’ staat centraal in de gammastructuur voor de nieuwe AYGO. Ze biedt verscheidene opties waarmee klanten hun auto kunnen personaliseren. De uitgebreide standaarduitrusting van de x-play met pack x-fresh verzekert een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en omvat onder meer comfortvoorzieningen zoals een airconditioning, een audiosysteem met bedieningstoetsen op het stuur, een in de hoogte verstelbare bestuurderszetel, een regelbare snelheidsbegrenzer en het 7”-multimediasysteem Display Audio.

De nieuwe topversie x-clusiv bouwt voort op de standaarduitrusting van de x-play en vult ze aan met een opvallend tweekleurenschema met keuze uit drie sferen, unieke 15” lichtmetalen velgen met dubbele spaken, zetels met een deels lederen bekleding, Toyota Safety Sense en het nieuwe multimediasysteem Display Audio met 7”-scherm en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto.

Daarnaast zullen twee speciale reeksen, x-cite en x-trend, het AYGO-gamma vervolledigen.

x-cite is de meest opvallende versie in het AYGO-gamma dankzij het unieke tweekleurige koetswerk in de tint Magenta, de specifieke, volledig zwarte 15” lichtmetalen velgen, de zetelstof Manhattan met stiknaden in de kleur Magenta, de inzetstukken in koetswerkkleur voor de verluchtingsroosters en de versnellingspookknop, evenals de pianozwarte afwerking voor het instrumentenbord en de rand rond de versnellingspook.

Klanten die een meer dynamische variant van Toyota’s stadswagen zoeken, kunnen zich laten verleiden door de versie x-trend. Zijn zwarte koetswerk wordt aangevuld met zwarte sierelementen rond de koplampen, opvallende buitenspiegelkappen in de kleur Cyaan, een unieke set sportieve stickers, speciale 15” lichtmetalen velgen met tien spaken, een deels lederen bekleding en interieurelementen in Cyaan Blauw.

▲ Terug naar begin

Multimedia

De basisversie van het Display Audio-multimediasysteem gebruikt een 7”-aanraakkleurenscherm, dat volledig is geïntegreerd in het dashboard, en is standaard gekoppeld aan een parkeercamera achteraan.

Het hoofdmenu heeft een duidelijke structuur met vijf pictogrammen, die in een oogopslag toegang geven tot alle functies om zo een intuïtieve gebruikerservaring te verzekeren.

Een optionele Navi Box kan via een speciaal opbergvak in het handschoenkastje gekoppeld worden aan het multimediasysteem. Hij biedt bestuurders op een intuïtieve manier toegang tot een snelle en nauwkeurige Europese routebegeleiding.

Een nieuw Display Audio-systeem met Smartphone-integratie van Pioneer wordt standaard gemonteerd op de topversie x-clusiv en de speciale reeksen x-cite en x-trend. Dat systeem bouwt voort op de eigenschappen van het standaardsysteem en voegt er nog een spraakbesturing en ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto aan toe.

Dankzij de verbeterde smartphone-functies van het systeem worden telefoon-, berichten-, navigatie- en muziek-apps weergegeven op het 7”-aanraakscherm van de AYGO terwijl Apple Siri en Google Voice Command een veilige en eenvoudige bediening verzekeren.

DAB is als optie verkrijgbaar op beide multimediasystemen.

▲ Terug naar begin

Parkeersysteem

Het parkeersysteem begeleidt de bestuurder bij het parkeren of manoeuvreren in krappe parkeerplaatsen. Het treedt in werking zodra de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Een camera achteraan geeft op het x-touch 7"-kleurenscherm in de middenconsole beelden weer van achter de wagen.

▲ Terug naar begin

Elektrisch bediend stoffen dak

De nieuwe AYGO kan worden uitgerust met een groot, elektrisch bediend stoffen dak met een royale opening van 785 mm x 730 mm. Het is slechts één voorbeeld van de bijkomende uitrusting ontworpen voor de meer veeleisende klanten in het A-segment.

▲ Terug naar begin

Smart Entry & Start-systeem

Het Smart Entry & Start-systeem. Hiermee kunnen bestuurders hun wagen vast- en losmaken en de motor starten via een drukknop op het dashboard zonder de sleutel uit hun zak te halen.

▲ Terug naar begin

Krachtige projectorkoplampen

De voorste lichtblokken van alle nieuwe AYGO-modellen beschikken standaard over halogeenkoplampen met PES-systeem (Poly-Ellipsoid System) voor een groter bereik en een bredere lichtbundel, zowel voor de dimlichten als de grootlichten. Ze omvatten ook geïntegreerde led-lichtrails die de AYGO een unieke lichtsignatuur geven waardoor hij van ver herkenbaar is.

▲ Terug naar begin

Toyota Safety Sense

Toyota Safety Sense verenigt diverse actieve-veiligheidstechnologieën om aanrijdingen in uiteenlopende omstandigheden te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.

Bij snelheden tussen ongeveer 10 km/u en 80 km/u detecteert het 'pre-collision-systeem' (PCS)[1] voorliggers en beperkt het het risico op kop-staartaanrijdingen. Zodra het systeem een dreigende aanrijding detecteert, maant het de bestuurder met auditieve en visuele waarschuwingen aan tot remmen.

PCS bereidt het remsysteem zelfs voor om extra remkracht te leveren zodra de bestuurder het rempedaal intrapt. Als de bestuurder niet op tijd reageert, remt het systeem de wagen automatisch af om de snelheid met ongeveer 30 km/u[2] te vertragen of de wagen zelfs helemaal tot stilstand te brengen. Zo voorkomt het de aanrijding of vermindert het de kracht van de impact.

De rijstrookassistent (Lane Departure Alert, LDA) volgt de rijstrookmarkeringen en helpt ongevallen en frontale botsingen bij het veranderen van rijstrook te vermijden. Wanneer de wagen van zijn rijstrook begint af te wijken zonder dat de richtingaanwijzers werden geactiveerd, waarschuwt LDA de bestuurder met een geluidssignaal en een verklikker.



[1] Technische naam: Pre-Crash-veiligheidssysteem
[2]Resultaten behaald tijdens tests met een wagen die 30 km/u reed en een stilstaande wagen. De werking van het systeem is afhankelijk van de rijomgeving (inclusief wegdek en weer) en de toestand van de wagen.

Information icon

We're sorry to inform you that this browser is no longer supported by this website. Please upgrade your browser for a better user experience.

More information about the latest browser versions or alternative browsers can be found here:

www.browsehappy.com

Back To Top