Toyota Motor Corporation (Toyota) lanceerde zopas de JPN Taxi, die vanaf nu verkrijgbaar is in Japan.

Als perfecte belichaming van de Japanse gastvrijheid werd hij bestudeerd om een zo groot mogelijk publiek te laten genieten van een hoogstaand comfort en gebruiksgemak. Op die manier wil Toyota het Japanse landschap transformeren, mobiliteitsobstakels in de stad wegnemen en het land openstellen voor het toerisme door de veralgemening van de JPN Taxi te stimuleren.

Die universele ontwerpinspanning, die erin bestaat om de producten gebruiksvriendelijk te maken voor iedereen, inclusief kinderen, ouderen, gehandicapten en zwangere vrouwen, vertaalt zich in tal van innovaties en verbeteringen, van de handgrepen tot en met de algemene structuur van de auto. Zo draagt de lage en vlakke vloer bij tot eenvoudig in- en uitstappen, net als de zijdelingse schuifdeur met grote opening en elektrische bediening (enkel aan de linkerzijde, de trottoirzijde in Japan), terwijl de koffer geschikt is om een rolstoel te vervoeren.

Bovendien is de JPN Taxi ontworpen om zich naadloos te integreren in het stadslandschap en tegelijk geen twijfel te laten bestaan over zijn taxifunctie. Dat is onder meer te danken aan zijn stijl, die alle trends overstijgt met zijn tijdloze, klassieke lijnen, maar ook aan de diepe indigotint (koiai) van zijn koetswerk, een traditionele kleur die al lang symbool staat voor Japan.

De JPN Taxi biedt bovendien een uitstekend uitzicht voor de bestuurder dankzij de innovatieve vorm en positie van de voorruitstijlen en de inplanting van de buitenspiegels op de vleugels. De ontwerpers hebben de functionaliteit van de taxi ten top gedreven door de boordinstrumenten en andere voorzieningen zodanig te plaatsen dat ze vlot toegankelijk zijn. Zo staan het gps-systeem en de taximeter duidelijk in het zicht van de klanten.

Ook aan de milieucijfers en de prestaties werd heel wat aandacht besteed: dankzij de nieuw ontwikkelde hybride lpg-motor (vloeibaar petroleumgas) bedraagt het verbruik slechts 5,2 l/100 km. De veiligheidsuitrusting onderging eveneens een upgrade en omvat voortaan de actieve-veiligheidssystemen van het standaard gemonteerde Toyota Safety Sense-pakket.

Toyota lanceerde zijn eerste taxi in Japan in 1936 met het AA-model, dat in 1953 werd opgevolgd door de Toyopet Super RH en andere modellen, die in de loop der jaren zijn uitgegroeid tot onmisbare vervoersmiddelen. Zowel vroeger als nu leggen de Toyota-taxi’s meer kilometers af dan de gemiddelde voertuigen en rijden ze vaak in de moeilijkste omstandigheden. Dat zou dan ook kunnen bijdragen tot de ontwikkeling van de ideale auto, een voortdurend streefdoel van Toyota.

De JPN Taxi zal bezoekers uit de hele wereld vervoeren tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2020. Hij wordt voorgesteld op het 45e autosalon van Tokio (persdagen op 25 en 26 oktober, publieksdagen van 27 oktober tot 5 november).